27 september 2008

Mida arvata Õpetajahariduse strateegiast?

Haridus- ja teadusministeeriumi veebilehel on üleva tutvumiseks ja tagasisideks Õpetajahariduse Strateegia 2008 - 2013 eelnõu.

Tunnustan arengukava koostajaid, sest tehtud töö on rakendatav ega kuulu sahtli põhja. Kindlasti on tervitatav kooli kui kogukonna demokraatlikumaks ja õppivaks organisatsiooniks kujundamine ning õpetaja ühiskondliku rolli esiletoomine. Samuti õpetajahariduse valdkonna juhtimise põhistamine uuringutele.

Samas lisaksin mõned ettepanekud, mis võiksid strateegias oma koha leida:

Esiteks, võiks strateegia analüütilisse ossa tuua ka ülevaate sellest, milline on olukord õpetajaks soovijatega ja potentsiaalsete õpetajaametis töötajatega. Kui selles osas puuduvad andmed, siis tuleb vastav uuring enne strateegia rakenduskava koostamist ära korraldada.

Teiseks, lisaks traditsioonilisele teele õpetajaametisse tulekule (ehk ülikoolis vastava erialal õppimisele), tuleks anda vastuseid ka alternatiivsete viiside tagatusele (ehk siis praktikute ja asjatundjate toomine koolitundi). Formaalselt jäigad kvalifikatsiooninõuded hoiavad koolist ja õppetööst eemal mitmeid oma ala tunnustatud praktikuid ja asjatundjaid, kes võiksid rikastada aineõpet ka kooli kui arengukeskkonda.

Kolmandaks, kodanikuhariduse aspektist on tähtis anda ka vastus sellele kuidas iga meie õpetaja oleks koolilastele demokraatlikke väärtusi peegeldav ja kasvatav eeskuju-isik. Kool on keskkond kus kujunevad meie laste väärtushoiakud ühiskondliku rolli suhtes (teadlik ja subjektne kodanik versus riigialam ja alistuja).

Kommentaare ei ole: